TRENING UWAGI SŁUCHOWEJ
Pracownia terapeutyczna Metody Tomatisa
Metodę kształcenia uwagi słuchowej (trening słuchowy, metoda stymulacji audio-psycho-lingwistycznej) wynalazł francuski otolaryngolog, neurolog i foniatra - prof. Alfred Tomatis.
Celem tej metody jest wspieranie funkcji słuchowej, dzięki czemu następuje:
- poprawa koordynacji ruchowej
- wspieranie funkcji słuchowej poprzez uregulowanie napięcia mięśni ucha środkowego
- zwiększenie koncentracji
- lepsze zapamiętywanie
- polepszenie radzenia sobie z emocjami/stresem
- poprawa jakości uczenia się
- zmniejszanie liczby popełnianych błędów ortograficznych
- rozwijanie sprawności komunikowania się
- skuteczniejsza nauka języków obcych
- lepsze wykorzystywanie posiadanego potencjału
- poprawa zachowań społecznych
- poprawa pamięci
- podnosi umiejętności wokalne
- niweluje trudności psychomotoryczne
- optymalizuje napięcie mięśniowe
- pobudza czynności umysłowe
- odciąża wzrok
- relaksuje
Trening polega na słuchaniu odpowiednio dobranego materiału dźwiękowego przez urządzenie zwane „Elektronicznym Uchem” - jest to idealny model ludzkiego ucha. Stymulacja odbywa się poprzez odpowiednio filtrowane dźwięki o zróżnicowanej częstotliwości. „Elektroniczne Ucho” ćwiczy ucho w taki sposób, aby mogło pracować bez zakłóceń.
Ćwiczenia te stymulują korę mózgową, która stanowi centrum procesów myślenia. Możemy dobrze słyszeć, ale to nie oznacza, że potrafimy dobrze słuchać - tzn. że mamy prawidłowo rozwiniętą uwagę słuchową. Możemy mieć trudności z prawidłową selekcją i analizą dźwięków, rozróżniania wysokich i niskich częstotliwości, a także nie posiadać umiejętności jednoczesnego kojarzenia znaku graficznego z dźwiękiem, co jest konieczne w przypadku poprawnego czytania i pisania. Może temu towarzyszyć nadpobudliwość psychoruchowa.
Badania prof. Tomatisa dowodzą, że dźwięki o wysokiej częstotliwości pobudzają nasz umysł, a dźwięki o niskiej częstotliwości mają skutek odwrotny. Podczas słuchania dźwięków o różnej częstotliwości wykorzystanych w terapii wpływamy na usprawnienie czynnego słuchania. Szczególnie wykorzystuje się dźwięki wysokie - „pobudzające”. Profesor Tomatis zauważył, że gdy mózg jest dobrze „naładowany”, łatwiej jest się skoncentrować, zapamiętywać i uczyć. Celem terapii jest pobudzanie mózgu za pomocą wysokich dźwięków, odpowiednio przefiltrowanych zawartych w muzyce Mozarta oraz chorałach gregoriańskich. Trening poprawia lateralizację słuchową, czyli powoduje, że prawe ucho staje się dominujące. Dzięki temu można lepiej kontrolować parametry głosu: intonację, barwę, głośność, rytm; a także płynność mowy, co usprawnia komunikowanie się z innymi.
Podczas trwania sesji można rozmawiać, grać w gry planszowe i logiczne, bawić się, uczyć.
Cały trening składa się z kilku faz: od bardzo intensywnego pobudzania dźwiękowego inicjującego terapię do aktywnego udziału pacjenta.